Menu

Kunsten å ta vare på seg selv

Det har aldri vært så mange kroniske sykdommer som nå. Men mange av disse kan unngås ved å spise og sove bedre.

Det er rart med det: Vi lever i en tid som er preget av tilgang på informasjon, men likevel er det mange dårlige vaner som skaper problemer. Dette handler ofte om de dagligdagse aktivitetene som vi kanskje ikke tenker så mye på, som å spise og å sove.

God mat er trivsel og helse

Vi har blitt ganske flinke til å tenke nytt omkring mat. Men likevel er det vanskelig å tenke helt nytt, spesielt på hverdagene. For det er vel ofte i helgene at vi tar oss litt tid til mat. Det er ikke så rart – for det er lite tid. Jobben krever sitt, og mange er også så mange fritidsaktiviteter at en kanskje ofte føler at en aldri har et ledig øyeblikk.

Likevel er det utrolig viktig at en spiser godt hver eneste dag.

Løsningen kan være å bryte opp egen middagslaging ved å bestille takeaway-mat innimellom.

Takeaway kan bli redningen

I dag finnes det masse god takeaway-mat å velge i, og faktorer som sunnhet og gode smaker er viktige. Så du trenger ikke være engstelig for at maten skal bli kjedelig eller usunn om velger takeaway litt oftere. Vi nevner dette med takeaway fordi det kan slå to fluer i en smekk.

For det første vil du kunne spare tid de dagene du er ekstra presset. Uten at du trenger å kompromittere med maten.

I dag finnes det masse sunn mat, også innen kategorier du gjerne ikke tenkte det var mulig. Som for eksempel hamburgere.

Sunne og gode hamburgere

OM du velger hamburgere av kalkun, har du et nærmest fettfritt måltid. Og flere og flere spisesteder tilbyr også hamburgerbrød av spelt eller andre sunne kornsorter. Om du vil unngå korn finnes selvsagt også glutenfritt hamburgerbrød! Klikk her for burger i Oslo.

Dersom du velger å bestille takeaway en gang i uken, vil du frigjøre tid samtidig som du sikrer god og sunn mat. Du vil også oppleve mindre stress.

Sov godt!

Men tenk også litt på hvor viktig det er å sove godt. Vi tilbringer en tredjedel av livene våre i sengen, og likevel er det mange som velger helt feil seng og madrass. Om du ikke vil investere i en helt ny seng akkurat nå skal du tenke på å kjøpe en overmadrass av god kvalitet.

Dette kan påvirke søvnmønsteret ditt på uante måter, og gi deg meget god søvn så å si over natten.

Du finner overmadrasser her. Glem heller ikke at du får bedre netter dersom du legger deg litt tidligere. Er du i seng klokken ti vil du nyte godt av at kroppens egne rytmer følges. Mange søvnforskere mener at du blir mer uthvilt om du får en halvannen til to timers søvn inn før klokken ti.

Det skal ikke mye til for å ta litt bedre vare på seg selv.

Leave a Reply

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *