Kunst for alle
Gatekunst finner du verden rundt, og kommer i mange former og fasonger. Noe er for å provosere, annet for å engasjere, men også for å dekorere. Oftest sett i urbane miljøer, har gatekunsten bidratt til mang en debatt om kunst i det offentlige rom. Hvor går egentlig grensen mellom kunst og hærverk?
Motiver med et budskap
Verdens mest kjente gatekunstner kaller seg Banksy, og i Norge har vi kunstnerne Dolk og Pøbel. De, som mange andre, bruker pseudonymer for å unngå havne i trøbbel med loven. Både Banksy, Dolk og Pøbel er kjent for motiver med klare budskap, ofte politiske, skapt for å få tilskueren til å reflektere over dagens situasjon i samfunnet. Pøbel fikk artistnavnet sitt verdenskjent i månedene før det amerikanske presidentvalget 2016.
En tidlig dag i april 2016 var flere forbipasserende på den kjente, stjernefylte gaten Hollywood Boulevard vitne til noe som skapte overskrifter verden rundt morgenen etter. En mann kom gående, satte seg på huk ved stjernen til Donald Trump og la fra seg pizzaesken han hadde i hånden, løftet den opp igjen og gikk videre. Nysgjerrige tilskuere trakk seg fort nærmere og så at et såkalt “mute”-symbol var sprayet i sort over navnet til den fremtidige presidenten. Det hele var fanget på video som gikk viralt og kunne melde at Pøbel var personen bak stuntet. Et tydelig politisk ståsted fra kunstneren, og et budskap mange Trump-motstandere da kunne si seg enige i.
Kunst eller hærverk?
Mesteparten av gatekunsten finner du i det offentlige rom, uten at det har blitt gitt noen tillatelse før kunsten ble installert eller motivet ble malt. Det er ulovlig, og for kunstneren en risikosport, som hesteveddeløp du kan tippe på med bonuskode bet365. Der mange elsker kunsten, ulovlig eller ei, finnes det like mange som misliker det, og kaller det hærverk. Spørsmålet er; hva definerer kunst? Den debatten har pågått så lenge kunsten har eksistert, og vil nok pågå så lenge kunsten eksisterer. Noen mener grensen går mellom tilfeldig “tagging” og planlagte, godt utarbeidede motiver. Men der vil mange grafittikunstnere i Oslo si seg sterkt uenige igjen. De opererer med uttrykkene Tags, Throw Ups og Piece, og definerer alle tre formene som kunst. Tags er ofte navn eller enkeltord, raskt skrevet på vegger. Throw Ups er fortsatt navn eller enkeltord, men mer utarbeidet og har store, tydelige bokstaver. Piece, kort for masterpiece, er planlagte, godt utarbeidede motiver.
Fra gata til galleriet
I takt med økt popularitet og oppmerksomhet, har formen blitt høyt anerkjent i kunstmiljøene. Og artister som Banksy stilles ut i velkjente gallerier, og selges for store summer til samlere. Det er ikke lenger like banebrytende. Gatekunsten har mistet sjokkeffekten det en gang hadde. Formen har både blitt stuerent, og er ønsket velkommen inn i stuen til kjøperne som har verkene på veggene sine. Med denne utviklingen skal det bli spennende å følge med på hva som kommer til å bli det neste store som vil vekke engasjement blant tilskuerne.