Menu

Slik starter du din egen nettbutikk

Det er mye man skal ha styr på når drømmen om egen nettbutikk skal realiseres.  I prinsippet kan alt selges på nettet – med suksess. Alt fra baderomsartikler som suksessfulle inr.no, til hverdagslige ting som mat og drikke. Men det kan virke fullstendig uoverkommelig for de fleste. Hvis du har pågangsmot og en liten gründer i magen, men er i tvil om hvordan du kommer i gang, så kan du lese noen punkter nedenfor som kan være til hjelp.

En god leverandøravtale

En god avtale med leverandørene dine handler om mer en bare pris. Vær oppmerksom på at mange leverandører gir ett års reklamasjonsrett som standard, selv om du forplikter deg til å gi to år til forbrukeren. Det betyr at det er du som står igjen med regningen hvis kunden reklamerer etter et år – også selv om feilen er leverandørens. Derfor skal du alltid undersøke markedet for leverandører som er villige til å forhandle en enda bedre avtale på plass. Altså en avtale som inneholder mer enn bare den riktige prisen.

Den riktige nettbutikkløsningen

Det finnes utrolig mange aktører som jobber målrettet mot å hjelpe deg med ulike løsninger til nettbutikken din. Smart-web.no er en av dem, og har samlet alt du trenger for å starte en profesjonell nettbutikk. Her får du mulighet til å få integrerte betalingsløsninger, økonomisystemer og markedsføringskanaler. Hvis man ikke benytter seg av denne hjelpen, kan du fort bruke for mye tid på å sette deg inn i alle de økonomiske aspektene ved å ha en nettbutikk – tid som kanskje er bedre brukt på å konsentrere deg om å selge produktet ditt.

God kundeservice

Uansett hvordan du ser på det, så er det utrolig mye billigere å holde på de kundene man allerede har, enn å lokke nye til. Kundeservice er kanskje det viktigste i forhold til akkurat det, men dessverre også ofte noe man ser bort fra i en travel gründer-hverdag. Det dreier seg først og fremst om å holde hva man lover. I tillegg til at den avtalen man har inngått med kunden selvfølgelig er bindende rent juridisk, så er det ikke noe mer ødeleggende enn når ryktet om dårlig kundestøtte begynner å spre seg. Slikt spres dessverre virkelig fort på nettet. Dernest blir kundene utrolig mye gladere når du overgår forventningene deres, fremfor å ikke leve opp til dem. En tommelfingerregel er derfor at man heller lover litt for lite enn for mye.

Skill deg ut

Dette punktet kommer som det siste, men kunne like gjerne være det aller første. Det handler om at man skiller seg ut i mengden. Det er utrolig mange varegrupper på nettet, og en vanvittig konkurranse. Hvis du for eksempel har fri frakt, ekstra lang angrefrist, 24 timers kundeservice, eller noe av overskuddet ditt går til veldedighet, så husk å fortell om det hver eneste gang du får sjansen. Du skal nemlig gjøre nettbutikken din så synlig som overhodet mulig, og fortelle hele verden hva det er som gjør at nettopp din nettbutikk skiller seg ut blant alle andre.